Podstawy grafiki komputerowej i wizualizacji (wykład i laboratorium)
Wymiar godzinowy: wykład: 10 godzin, laboratorium: 5 godzin.
Zawartość programowa:
- Wprowadzenie
- Geneza i historia grafiki komputerowej
- Zastosowania
- Sprzęt
- Grafika rastrowa i wektorowa
- Interakcja człowiek – komputer
- Standardy graficzne
- Światło i barwa
- Podstawowe pojęcia i definicje
- Budowa oka i właściwości wzroku
- Teoria postrzegania barw
- Modele barw
- CIE XYZI, CIE Lab, RGB, CMK i CMYK, HLS i HSV
- Reprodukcja barw
- Problemy zgodności
- Zniekształcenia spowodowane rastrem
- Operacje rastrowe - podstawy
- Rysowanie odcinka i łuku okręgu
- Wypełnianie obszaru
- Przez spójność
- Przez kontrolę parzystości
- Algorytmy obcinania
- Elementy geometrii obliczeniowej
- Funkcja alfa
- Zorientowanie punktów na płaszczyźnie
- Problem przynależności punktów do wnętrza wielokąta
- Przekształcenia geometryczne w grafice komputerowej
- Przekształcenia 2D
- Zapis macierzowy przekształceń
- Współrzędne jednorodne znormalizowane
- Podstawowe typy przekształceń
- Odbicia symetryczne
- Pochylenie
- Skalowanie
- Przesunięcie
- Obroty
- Przekształcenia w przestrzeni 3D
- Składanie przekształceń
- Problem dokładności obliczeń numerycznych
- Kwaterniony
- Reprezentacja przestrzeni 3D na przestrzeni 2D
- Rzutowanie na płaszczyznę
- Rodzaje rzutowania
- Własności rzutowania
- Układ współrzędnych w rzutowaniu
- Rzutowanie równoległe i perspektywiczne jako operacje macierzowe
- Rzutowanie a widzenie
- Ostrosłup widzenia
- Parametry rzutowania
- Przekształcenie perspektywiczne
- Rzutowanie a fotografia
- Wirtualna kamera
Plan kursu:
Podstawy grafiki komputerowej i wizualizacji (wykład i laboratorium) |
Zagadnienie | Wykł. godz. | Lab. godz. |
Wprowadzenie do grafiki komputerowej | 2 | |
Światło i barwa | 2 | 1 |
Operacje rastrowe - podstawy | 2 | 1 |
Przekształcenia geometryczne w grafice komputerowej | 2 | 2 |
Reprezentacja przestrzeni 3D na przestrzeni 2D | 2 | 1 |
Łącznie | 10 | 5 |